2 januari 2013

Tid för läsning

När jag var barn var jag en riktig bokslukare. Sen växte jag ifrån ungdomslitteraturen och kom aldrig in riktigt bland vuxenböckerna – fritiden minskade och jag visst inte var jag skulle börja bland alla böcker på biblioteket. Vad gillar jag? Hur hittar jag dit? Så när jag började på högskolan läste jag i princip ingenting på utöver kurslitteraturen.

För ett tag sen, något år eller så kanske, började jag läsa en bokblogg och skriva upp en lista över de böcker jag ville läsa. I somras insåg jag att jag la allt för mycket tid på slösufrande som varken var uppbyggligt eller roligt. Istället tog jag nästa steg och bestämde mig för att lägga mer tid på att läsa. I och med ökade restider med buss blev det ytterligare en chans till lästid.

Jag tänkte försöka mig på en liten sammanfattning av höstens läsning och en liten lista av vad jag har liggandes att ta tag i under vintern.


Den översta boken är Udda verklighet av Nene Ormes från 2012. Det är hennes debutbok och hennes nästa bok kom ut nu i höstas. När den kommer som pocket tänkte jag nog läsa den med (föredrar att ha böcker i samma serie i samma 'stil').

Därefter ligger den första Terry Pratchetts bok som jag läst hela. Har tidigare börjat på Vi far men läste av olika anledningar inte ut den. Siri Hustvedts Vad jag älskade är ett fynd från svärmors överfulla bokhylla. En bok om en konstnär, om ett liv, om förluster och kärlek.

Vidare är Jerusalem ı och ıı av Selma Lagerlöf. Det tog lite tid att komma igenom dessa. Jag är ovan att läsa så gammal svenska och deras liv styrs så starkt av normer och värderingar att jag ibland hade svårt att relatera till dem.

Näst sista boken är en helt ny dystopi av en svensk författare. Fick den i julklapp av farmor och farfar och den var utläst innan nyår. Jag gillar verkligen välskrivna dystopier. Spännande, bra skriven och tänkvärd. Slutligen, i botten, ligger Matmolekyler av Lisa Förare Winbladh och Malin Sandström – en populärvetenskaplig bok om matvaror och tillagning. Här finns både kemi, förklaringar och handfasta tips.

Efter att jag tagit fotot insåg jag att jag även läst Haruki Murakamis trilogi 1Q84. Jag är inte lika förtjust i hans stil som min make är.

Så över till det nya årets läsning. Här är de böcker som fysiskt ligger hemma och väntar. Tre av sex är på engelska, någon som kan se ett mönster? Jag kan ju engelska men otålighet (det går långsammare att läsa) och en känsla av att vara kass håller mig ifrån det. Något att ta tag i kanske.



Men först blir det Carl-Johan Vallgrens bok om Berlin (den översta) eftersom Johan och jag åker dit på måndag. Annars några svenska författare, några översatta, en nobelpristagare och en dystopi. En gôttig blandning. Dessutom har jag ytterligare åtta böcker på listan som verkar bra men som inte införskaffats än. Jag har att göra med andra ord.

Har ni någon läsning på gång inför det nya året? Litterära nyårslöften?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar