Jag läser en kurs som heter Technology, Economy, Management and Organisation (TEMO). På onsdagar har vi heldag. De senaste fyra veckorna har vi arbetat med lika många problematiska situationer på fiktiva företag. Vi ska identifiera problemet, analysera det med hjälp av de verktyg som vi lärt oss i kursen och sedan presentera en lösning med en bildskärmspresentation. Idag har vi arbetat igenom alla problemet och fixat till våra presentationer för att i början av veckan efter nästa ha muntliga presentationer. De är individuella och står för halva betyget.
Problemen är ungefär:
"Några har en idé på hur företaget ska utvecklas som de tycker är bra. Den enes chef säger nej. De funderar på att gå till nästa chef i hierarkien."
"Företaget gör vårrullar men grönsakerna är inte så knapriga. En ingenjör försöker sälja in en ny produkt men ledningen är skeptisk. Vad ska han göra för att övertyga dem?"
"Företaget har installerat en ny avdelning för att utveckla sina produkter. Tyvärr har de ingen gruppkänsla och blir ständigt inkallade för att lösa problem åt andra avdelningar"
och
"Några studenter har ett företag som inte går så bra längre. De lägger för mycket tid på produkterna och vet inte riktigt hur de ska får ordenligt lönsamhet i det hela. Dessutom har de insett att kunderna inte använder produkten de köpt. Vad är dina råd för att få företaget på fötter igen?"
Efteråt gick vi och tog en öl på kårens pub. Fast bara en för vi var alla trötta och hungriga. I morgon får det nog bli lite sovmorgon och sedan träning! Det hanns ju inte med idag med allt pluggande. Tur att jag har trevliga och duktiga gruppmedlemmar i alla fall!
Exempel tre låter som mitt gamla job...
SvaraRaderaHur löser ni det?
Ett tydligare ledarskap, där de andra avdelningarna får veta vart de borde gå med sina problem, eventuellt får tillfört ytterligare kompetens. Förhoppningsvis leder det till att gruppen kan arbeta mindre splittrat och mer som ett lag. Eventuellt kommer ytterligare åtgärder behövas i form av team building och vidareutbildning av arbetsledaren.
Radera