30 oktober 2012

Studiebesök hos Metro

Idag var vi på studiebesök på Metro i Köpenhamn. Det var mycket bättre än det förra studiebesöket! Tyvärr hade jag strul med mobilen så det blev inga foton.

Först vi fick en lätt lunch (!) och sen var det föreläsning av ett företag som heter Atkins och som gör infrastruktur, bland annat järnväg. De pratade om elektrifiering av järnväg och olika system för detta. Det var rätt intressant och den som talade först framhöll Sveriges goda exempel att elektrifiera hela järnvägsnätet fort och för länge sedan. Danmark har ju fortfarande en bit kvar när det gäller det där.

Efter föreläsningen gick vi till Metron som hade sin verksamhet inte så långt därifrån. Metron här i Köpenhamn är förarlös, vilket givetvis gör det extra intressant. Väl där blev vi visade runt i verkstaden där de gör service på tågen. Sen fick vi gå ombord på ett av tågen som stod uppställt och vår guide visade och berättade om deras löpande verksamhet och hur de hanterar avvikelser. Bland annat visade han hur de gör ifall tågen behöver köras manuellt och vilka olika varianter det finns. Det är samma företag som har levererat det systemet som har levererat spårvagnarna till Göteborg – Ansaldo. Det har varit en del försenade leveranser här med men som jag förstod det har det fungerat rätt bra här sen tågen väl hade levererats.

 
Att åka med Köpenhamns förarlösa tunnebana, utanför stadskärnan (där det inte är tunnel)

Sen fick vi gå in och kika på centralen där tågen övervakas och till viss del styrs. Vi fick tyvärr inte gå in i kommandocentralen, vilket kanske är tur för alla metropassagerares säkerhet, men vi fick kika in genom ett fönster. Där fanns fyra eller fem olika personer på plats dygnet runt. Vi fick också ställa frågor och vår guide var mycket öppen med vilka och hur många olyckor och tillbud som sker. Säkerhetsaspekten är ju givetvis viktig när man håller på med sådan här högriskverksamhet bland allmänheten och det är ännu inte så många metrolinjer i världen som är förarlösa, så det var intressant att höra om. På det stora hela var det ett mycket spännande och roligt studiebesök, och jag hoppas att vårt sista studiebesök blir lika bra. Det blir om två veckor och då ska vi till Centralized Operations Control centres. Jag har ingen aning om vad det är, men det lär jag väl märka. Jag gissar att det har med järnvägar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar