18 oktober 2012

Födelsedagstårta

Igår var farmor och farfar här och vi firade min födelsedag. Mest för att ha en ursäkt att träffas. Dessutom passade jag på att baka tårta. Allt sedan jag var nyfödd har det varit en tradition med prinsesstårta på min födelsedag.  Men nu bakade ju Johan prinsesstårta till sin födelsedag förra veckan. Så det var lite tråkigt att göra samma igen. Dessutom tycker jag inte så mycket om vaniljkräm. Istället blev det fyllning med blåbärssylt i första lagret och chokladkräm i det andra. Dessutom tycket jag det var tråkigt med det vanliga gröna locket med rosa dekorationer. Så när jag hittade den blå karamellfärgen föreställde jag mig en djupt blå, nästan midnattsblå, tårta med vita dekorationer. Den blev typ mintgrön, som ni ser på bilden men jag är ganska nöjd ändå. Och god blev den!



Tårtbotten är utan bakpulver (men med välvispade äggvitor) efter ett recept i Prinsessornas kokbok. Chokladkrämen gjorde genom att blanda 0.5 dl socker och 0.5 dl kakao och sen röra ner 1.5 dl vispgrädde. De hela fick sedan stå en halvtimme i kylen innan det vispades. Passade mycket bra som tårtfyllning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar