När jag gick i grundskolan hade jag, som alla andra, ämnet syslöjd. Jag fick dock aldrig något riktigt grepp om det där med att sy, det var hemskt krångligt och blev lätt väldigt fel. Fröken (för det var alltid en fröken, jag har nog avverkat en tre-fyra stycken) var tvungen att handleda varje steg. Så snart jag fick möjlighet att välja blev det träslöjd.
|
Mormors symaskin och syskrin |
Hemma hade jag en mormor som jobbat som sömmerska åt fina folket i Stockholm på, jag gissar (mamma kan säkert rätta mig), slutet av 30- början av 40-talet. Så där trollades både vackra och praktiska kläder fram på beställning. Måttsytt och allt. Därför hade jag inte heller hemifrån något behov av att lära mig sy. Dessutom verkade det ju hemskt krångligt.
Jag har många vänner som syr, och det bra. Allt från kuddvar till balklänningar. Men jag var inte en sån som sydde, alldeles för svårt för mig. Låg- och mellanstadiets syslöjdslektioner var hela min erfarenhet av sömnad.
|
Supersnygga mobilfodral som jag sytt |
|
|
Så i vintras, tror jag det var, tog jag tag i det där. Hur svårt kunde det vara? Jag kan löda ihop en fungerande förstäkarkrets nog måste jag väl kunna hantera en symaskin. Nu lever inte min mormor längre och jag fick låna hennes symaskin av mamma, en Singer från -88. Ur gömmorna plockades överblivet gardintyg (jag lät mamma sy gardinerna den gången) och så började jag. Ja, först skulle ju maskinen träs men med lite hjälp från en som läst lite mer syslöjd (Johan) och några videor på youtube löste det sig. Kika på mönster, klippa tyg, sy sicksack och raksöm… sy i en knapp, sy ett knapphål… swosch, swosch! Det var inte svårt alls!
|
Mobilfickan i mina träningsbyxor |
Nu har jag sytt ett antal olika småprylar – löpare, mobiltelefonfodral och ytterkrukor. Det blir sällan perfekt, men det blir tillräckligt bra för att användas och jag är mig något varje gång. (Ett av mina bästa tips är att inte sy när man är trött och hungrig.) Vad gjorde de i syslöjden egentligen? Hur kunde de få det att verka så svårt? Jag förstår inte. Idag har jag uppdaterat mina joggingbyxor med en hållare för mobiltelefonen, som används för musik och tidtagning när jag är ute och springer. Perfekt!
Det primära syftet med det här inlägget var att skriva om hur roligt det har blivit med "syslöjd" nu. Men jag tänker också på hur det säkert är så här för många i andra ämnen än just syslöjd. Det kanske inte finns något stort intresse för ämnet hemma och man hittar helt enkelt inte riktigt rätt. Matematik är väl ett klassiskt exempel. Ja, som individ klarar man sig nog utan varken så mycket matematik eller syslöjd, men varför ska man göra det när öppnar sig så många fler möjligheter när man kan?
Haha, ja kan man löda ihop en fungerande förstärkarkrets så klarar man väl allt.
SvaraRaderaJa, om man tänker på när de två olika momenten "sy med symaskin" och "löda" introduceras i skolan så borde lödningen vara svårare. Att sedan få det att fungera…
RaderaÅh, här har jag åsikter! För min del var grundskolan lätt och rolig och man lärde sig saker och allt gick bra. Utom den förbannade syslöjden. Det är nog enda ämnet där jag nästintill blivit utkastad ur klassrummet. Min teori varför det är så fasligt svårt/tråkigt är följande:
SvaraRaderaDe flesta lärare i SO eller matematik inser att elever fungerar olika, lär sig olika och har olika åsikter. Man kan som elev komma och säga "jag löser mina tal på det här sättet" varpå läraren kan säga att det är bra/funkar, men finns smidigare sätt/det funkar bara i specialfallet, då x och y inträffar blir det fel. Man kan ha en diskussion om andra världskrigets orsaker, även om det finns etablerade historiska "facit".
I syslöjden tycks det vara mindre flexibelt. Vi hade moment där man skulle göra: ett örngott, en kjol eller en tröja. Vad är poängen? Jag kan förstå att man bör lära sig praktiska saker som "sy i en knapp" eller "sy ett blixtlås" och att vissa elever tycker det är roligare om man syr en kjol med blixtlås. Men innebär detta att alla ska tvingas sy en kjol? Man kanske ska ha en tydligare lista på vilka moment eleverna ska lära sig och sedan låta formerna vara liiiite mer flexibla? På ett SO-prov är det ju svaren på frågorna som är viktiga, inte om man läst sig genom att läsa högt för sig själv eller skriva fakta på post-it-lappar.
Vad långt det blev ;-)
// Cissi
Jag gillar när det är fler en jag som har åsikter!
RaderaAlltså, syslöjdslärare, man träffade dem så sällan att man inte riktigt lärde känna dem. De kanske kände på samma sätt fast med eleverna?
Fast sydde man inte mest kuddar och gosedjur? Jag minns inte. Fast som princip håller jag med – det var otydligt var syftet med övningarna var.