17 december 2012

Tågtrafiken och vintern

Jag ser på nyheterna att folk är upprörda över att det blir förseningar i tågtrafiken och att det blir förändringar i tidtabellen när det blir snö. Jag blir irriterad över bristen på förståelse för hur järnvägstrafik fungerar. Jag inser dock att det inte är alla som i dagarna avslutar en 5 ECTS-kurs om just järnvägstrafik och att det inte heller är rimligt att alla läser den. Därför tänkte jag nu dela med mig om lite av det jag har lärt mig och förhoppningsvis ökar det förståelsen något – även om det givetvis är grymt irriterande när just jag blir försenad.

Även när vädret är bra vill många åka tåg, speciellt på vissa sträckor. På dessa linjer samsas oftast snabba och långsammare tåg och de långsammare blir omkörda där det är möjligt, t.ex. på en station där det oftast finns flera parallella spår. Det är lite trixigt att pussla ihop tidtabellen och stoppa in så många tåg som möjligt – så att alla som vill åka ska kunna göra det – men det går oftast.

Givetvis läggs det också in lite slack, ifall någon behöver extra hjälp att komma av/på tåget eller för att en liten försening inte ska sprida sig till hela järnvägsnätet med en gång. Det är alltså här SJ lagt till tid och fått kritik för att de 'fuskar med punktligheten'.

Ibland händer dock oförutsedda saker, som att någon ombord blir sjuk och måste bli hämtad av ambulans, ett tåg går sönder, någon har stulit kopparen eller signalerna inte fungerar som de ska. Tåget som då blir försenat är säkert i vägen för andra tåg och sedan, när det tåget ska vara på plats för nästa avgång eller vagnarna ska kopplas på ett annat tåg, då blir det förseningar där också – förseningen sprider sig.

Ifall ett tåg måste bli omkört för att de bara kan köra med reducerad hastighet eller inte köra alls, så finns det ställen där det är möjligt. Problemet är att dessa konstruktioner inte bara är jättedyra utan också behöver väldigt mycket mer underhåll, speciellt när snön kommer, än andra delar. Så har man få blir det svårt att köra om men har man för många blir det ännu mer problem när man troligen redan har problem.

Så en dag blir det snö (det går faktiskt inte att förutsäga när även om det troligen blir någon gång i november, december och sedan med ojämna mellanrum fram till mars eller april) och då behövs mer underhåll av både räls och tåg. Tåg är också rätt dyra så man kanske inte kan ha jättemånga extratåg att sätta in på vintern. Alltså måste trafiken reduceras. Men folk accepterar normalt inte en tidtabell med olika tider beroende på vädret. Alternativet är ju att ha lite trafik året om, men det verkar ju rätt ineffektivt.

Sen tycker jag också att staten borde satsa mer på tågtrafiken och sluta subventionera flyg (jag skiter i om det leder till att ingen vill flyga hit). Tack i alla fall för att vi lyckats elektrifiera i princip hela vår järnväg för persontrafik till skillnad från Danmark som fortfarande kör med dieseltåg nästan överallt. Men satsa gärna på att hålla både tågflottan och infrastrukturen i topptrim – våra skattepengar betalar, antar jag – så att vi slipper tekniska fel med signaler och växlar så långt det går.

Jag önskar att vi fick se mer långsiktiga politiska planer med utbyggnad till dubbelspår i större utsträckning, snabbtåg och således även dubbeldubbelspår där det går både snabba långdistanståg och långsammare lokaltåg. Men under tiden hjälper det nog knappast att klaga på SJ:s behov av att dra ner på trafiken i vintertider.

4 kommentarer:

  1. Tack för insikter om tågförseningar! Tycker att du kan sända det till några tidningar som inlägg i förseningsdebatten. Det är i alla fall ett tips på tentaflykt.
    MammaAnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte skrivit som ett svar på debatter jag läst i tidningen eftersom jag inte läser tidningar (inte insändarsidorna i alla fall). Om du tyckte det var lärorikt får du gärna dela på facebook och liknande!

      Radera
  2. Lite mer kunskap http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tagordningen-vid-forseningar_7763476.svd

    SvaraRadera