10 november 2012

Danska sånger och knäckebröd

Idag har vi haft extrarep med kören och jag har fått vara svenskexpert. Jag har berättat att eko inte uttalas äko, utan, ja, som det uttalas. Jag har även fått bekräfta att ja, vi säger jenom fast det står genom och helig sägs som på danska, och vallhorn... ja, ni vet ju hur det uttalas men det är inte så himla enkelt.

Dessutom har vi sjungit ytterligare några danska julsånger samt en dansk vaggvisa som utspelar sig på en djurpark och där elefanten ska få en negerpojke som skallra. Inte helt pk. Välkommen till Danmark. Vi sjunger några normala sånger också.

Sen har jag bakat superenkelt knäckebröd som smakar popcorn. Min mamma bakade det när jag var hemma för hon hade blivit bjuden på det av en vän och fått receptet. Det är ganska likt det på baksidan av majsmjölspaketen.

Popcorn-knäcke

 2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl skalade sesamfrön
0,5 dl linfrö (jag använde krossade)
0,5 tsk salt
0,5 dl rapsolja
flingsalt (eller grovt salt)

1. Rör ihop. Häll på 2,5 dl kokande vatten och rör ihop.


2. Bred ut på plåt med bakplåtspapper. Jag tyckte det var enklast att lägga ytterligare ett bakplåtspapper på och sen platta ut med handen.


3. Markera bitar med t.ex. en slickepott, ca 5x5 cm stora.


4. Strö över saltet (inte för mycket) och grädda i 70 min – 150 grader. Eller kortare, beroende på ugn.



Medan jag var och repade var Johan i Malmö så nu blir det kvällsfika med glögg och hembakat knäcke framför en film. Det känns bra efter en fullspäckad dag med sång och rapportkonstruerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar