2 november 2012

Framtidens bank

Ni minns att jag skrev om de fyra presentationerna som bara var en? Det var bara halva kursen. Nu har andra halvan börjat och vi ska jobba med en utmaning från ett riktigt företag. I vårt fall blir det DanskeBank, mer exakt deras IT-avdelning. De vill vara den ledande banken inom teknologi. Så vi ska analysera företaget och gräva ner oss i vad som är styrkor och svagheter, möjligheter och hot.

Den roligaste biten är givetvis att vi kanske kan få vara med och påverka vilka tjänster de erbjuder i framtiden. Om de gillar våra idéer vill säga. Jag har redan hört mig för lite på facebook om vad ni skulle vilja se och fått flera fina förslag. Kommer du på något mer så hör gärna av er, t.ex. genom att skriva en kommentar här eller på facebook.

Hur vill ni ha kontakt, vad vill ni kunna göra själva, vilka funktioner saknas idag, är det viktigt att man kan göra allt i telefonen, vilka funktionshinder bör man ta i beaktande när man designar ett gränssnitt?

Ett av mina stora dilemman är att de vill kunna vara proaktiva, det vill säga erbjuda kunden en tjänst som kunden vill ha innan kunden hinner efterfråga den. Ett extremt exempel är du får barn, banken frågar om du vill ta ett huslån. Sociala medier skulle kunna bli ett sätt här, men det skulle också kunna bli väldigt fel. Men jag kan inte riktigt komma på något alternativ till hur det ska göras. Varje bank vill ju givetvis att man ska välja dem och inte en konkurrent.

Det känns i alla fall som ett spännande projekt även om jag inte riktigt vet hur vi ska få ihop det än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar