3 april 2013

Överförmynderi, eller?

I Köpenhamn finns en stor grå byggnad. Ovanför porten står det med stora bokstäver "Overformynderiet". Det är ganska lätt att översätta till svenska.

I Danmark finns en bild av att danskar är ett fritt folk, med glada horor och droger som flödar fritt, medan Sverige är ett inskränkt förbudsland, med det statliga alkoholmonopolet och där många butikskedjor har förbjudit (läs: valt att inte saluföra) jätteräkor.


Tyvärr är det få danskar, bland de som verkar tycka så här, som kan specificera mer exakt vad det är som är så fritt i Danmark. Fettskatten, som indirekt skulle reglera vad mindre bemedlade människor stoppar i sig, ska tydligen ha avskaffats igen, tyvärr har det inte påverkat priset och jag har inte sett någon journalist som har valt att gräva närmare i det.

Något jag har stört mig är ju det där med de inte så fria mataffärerna (jag handlar inte så mycket prostitution och droger). Nu i påsk var det nämligen mer stängt än vanligt "för att gynna småföretagare". Tur att inte även akutläkare och brandkår ska 'gynnas'. Dessutom fungerar det inte. Här kommer en liten samhällsanalys.


Det gynnar istället små franchise-butiker med dåligt sortiment, eftersom de är de enda som har öppet. Dessutom premierar det folk med bil och stora kylskåp som kan handla för nästan en vecka åt gången, även om de ska ha gäster. Bilisterna kan ju ta till en stormarknad (eller småbutiker, men vem försöker vi lura?) och handla allt de behöver. Det gynnar även dem som har råd och tid att åka runt till små delikatessbutiker eller gå i saluhallen och köpa kött, fisk och grönsaker i olika butiker. För ja, det är jättebra kvalitet men så är också priset något högre. Inte helt tillgängligt för den så omtalade deltidsarbetande, ensamstående föräldern.

Låt istället butikerna ha öppet när de vill. Det kanske finns en muslim som inte har något emot att jobba över påsk men hellre vill vara ledig vid Eid al-fitr eller en ateist som hellre är ledig när hen fyller år? Alla är inte som du, danska staten.

2 kommentarer:

  1. Det du skriver har onekligen sina poänger. Men att påpeka det som kan förändras är en sak. Var finns påverkansmöjligheterna? Lyssnar man på en "invandrare" som du?
    MammaAnna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag skulle bo kvar i Danmark skulle jag nog bemöda mig mer med att lära känna den danska samhällsdebatten och också utveckla mina skriftliga färdigheter bättre. Dessutom skulle det kanske finnas intresse för att engagera sig politiskt. Som utbytesstudent ett år väljer jag istället att ta vägen förbi ICA i Malmö emellanåt.

      Radera