28 juli 2012

Chokladkakor!

Jag ska vara på jobbet om en timme. Just nu bakar jag småkakor (Johan, don't get your hopes up – det är choklad i). Jag hoppas det är mer att göra på jobbet idag – det är så erbarmligt tråkigt annars. I morse hade vi värsta ösregnet, jag hoppades på en mulen dag, men nu strålar solen som om inget hade hänt.

Jag tänkte i alla fall dela med mig av mitt bästa recept på småkakor med choklad. De är superenkla och goda och av sånt jag oftast har hemma (d.v.s. torrvaror, fett och ägg, inte choklad på kaka).

Chokladkakor med valnötter
Källa: Esters hörna

ca 35 kakor.
125g fett, förslagsvis smör
3dl socker
2ägg
2 tsk vaniljsocker
4½ dl vetemjöl
1 dl kakao
1tsk bakpulver
1tsk salt
ca. 35 st valnötshalvor


Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda fett, socker , ägg och vaniljsocker i en skål med elvisp.
Blanda i mjöl, kakao, bakpulver och salt.

Utbakningen kan göras på två sätt, beroende på hur fint det ska vara.

Fina sättet
Rulla degen till en rulle, klä i plastfolie. Rulla ihop plastfoliens ändar genom att hålla upp dem i luften och skaka runt. Då blir den en snygg, slät, jämn rulle. Lägg kallt så att rullen blir kall. Det tar säkert ett par timmar. Skär upp i jämna skivor, lägg glest på en plåt (jag brukar ha ca 16 kakor per plåt) och dekorera varje skiva med en halv valnöt.

Snabba sättet
Dela upp degen i lagom många bitar (förslagsvis typ 35 om du gör hel sats). Platta till bitarna så att de är knappt en cm tjocka. Dekorera med valnötter om du vill (och har hemma).

Lägg inte kakorna för tätt, de har en tendens att flyta ut lite. Grädda kakorna i mitten av ugnen i 12 minuter.

2 kommentarer:

  1. Tack, Ylva, för ett sjukt gott recept! Nom nom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillar dem! Jag är precis hemma från jobbet och tror visst jag ska äta några fler av dem jag bakade i förmiddags. :q

      Radera