26 juli 2012

Lägesrapport

På jobbet delar jag in människor i fyra kategorier: De som plockar bort sin bricka efter sig och slänger skräpet i soptunnan. De som ställer allt på brickan men låter den stå kvar på bordet. De som sprider ut resterna över bordet. De som slänger allt skräp på golvet. På natten blir det med alkoholens hjälp allt fler av den sista kategorin. Det kan ibland får mig att tappa lite av tror på mänskligheten.

Något positivt jag har fått ut från jobbet är dock att jag tror att jag vågar prova på att fritera här hemma. Det verkar ju inte alls svårt – jag har ju friterat massor av pommes, lökringar, kycklingbitar och så vidare på jobbet. Nackdelen är väl att vi inte har sådana där smidiga kar där man sätter ner en korg, trycker på en knapp för timer och sen tar upp när det piper. Å andra sidan har jag ju Gittos Frityrskola (del 1 och 2) till hjälp. Gitto har förövrigt en mycket mysig matblogg. Hela Taffel är faktiskt en mycket trevlig nätplats om mat. Det får mig att börja tro på mänskligheten lite igen.

Senast jag lagade mat så lade jag och Johan cannelloni efter ett gammalt recept ur tidnigen Buffé där de hade ett reportage om Gordon Ramsey och hans pastarätter. Cannelloni är fyllda rör av pasta, ungefär som crêps, fast med pasta istället för pannkakor. Det blev gott och det var veckans vegetariska rätt. Vi försöker att äta vegetariskt minst en gång i veckan. Det går bra. Det är mycket roligare att faktiskt laga och äta och inte bara läsa om mat när man inte är själv.

Fast resten av den här veckan är jag själv för Johan är hos sina päron i Värmland. Det är okej när det inte är ensamt jämt. Dessutom är jag bara ledig idag och ska jobba de andra dagarna. Så jag behöver inte bekymra mig om sysselsättning. Som tur var fick jag dagpass vilket inte bara är bra för dygnsrytmen utan också för att andelen kunder som är fulla bortom värdighet är betydligt längre. I kväll blir det fruktsallad. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar