13 maj 2013

Brighton by the sea

I lördags var vi så en tur in till Brighton. Vi gick längs havet dit, ungefär sex kilometer, och det var soligt och ganska blåsigt.

Sedan på dagen strosade vi omkring i stan – åt mat, tittade uppträdanden i samband med festivalens om pågår nu, drack öl, gick på loppis och i några små butiker. Det var en charmig stad om än inte lika mycket "Midsomer Murders" som Rottingdean (där väntar en bara på att Barnaby ska dyka upp bakom nästa krök).


Tyvärr var det lite för kallt för ett bad.

Det hindrade inte några entusiaster från att envist sitta på den steniga stranden i den kraftiga blåsten och "njuta av solen".

Vi valde istället en tur med pariserhjulet som de hade vid hamnen (tänk göteborgshjulet). Där fanns också en pir med en liten nöjespark (tänk ett tivoli eller ett litet Bakken). Det kändes dock mer som turistfälla än kul.




Den lokala ölen provades givetvis också. Det var en typisk engelsk öl – halvmörk, smakrik, något blaskig och i princip utan kolsyra. Den var okej men ingen ny favorit. Tyvärr var ölutbudet i övrigt inte heller något att hurra över.

Engelsk mat var det bättre med. Jag har ätit lamm i mintsås, korv med alesås och så fish'n'chips. Tyvärr har jag inte lyckats få i mig någon steak and kidney pie som annars var lite av ett mål med den här resan. Jag hoppas det blir fler chanser att åka till England – jag tycker verkligen om deras mat!


2 kommentarer:

  1. Brighton är härligt, minus alla turister. Hann ni gå på the Royal Pavillion? En helt fantastisk byggnad.

    Kul med konserten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det var ju VI som var turisterna! Vi var lite för trötta för att gå på utställningen men såg byggnaden utifrån parken. Jag får ta det nästa gång!

      Radera