5 maj 2013

Kulturskillander i tidningen

I en av Danmarks stora dagstidningar, Politiken, har det de senaste dagarna varit flera artiklar om svenskar och danskar – likheter och skillnader.

Först ut var en artikelserie om att många butiksanställda i Danmark är svenskar och hur de upplever de danska kunderna som otrevliga och stökiga. Du kan läsa här och här och passa på att öva danskan lite på samma gång.

Jag har ju själv jobbat inom ett serviceyrke i Danmark, men inte i Sverige, så det vore orättvist av mig att säga att danskar är otrevliga. När jag har jobbat har det ofta varit väldigt mycket turister också. När jag har talat med svenskar som är anställda i butiker här i Danmark förmedlar de dock samma bild som Politiken. I artikeln finns några svar på varför – de har faktiskt pratat med forskare!

Så idag hade de en artikel en studie om reklam i de nordiska länderna, där artikeln främst behandlade skillanderna mellan reklam i Sverige och Danmark. Läs den här. Slutsats: Svenskarna är sofistikerade och kräver visst mått av intelligens och finess för att uppskatta en reklam medan danskarna älskar plumpa skämt och kiss och bajs-humor (i artikeln kallat 'latrinære' humor). Eventuellt har de formulerat sig något mer nyanserat och mindre partiskt i artikeln.

Att danskar inte tar så allvarligt på saker och ting är något jag ofta upplever som bristande medkänsla och en idé om att ens eget nöje går före andras rätt att inte bli förnedrade eller trampade på. Så i kören har vi gjort några skämtstycken kallade "Announcements" men översatta till danska där vi bland annat sjunger att oledsagade småbarn inte får vistas på konserten utan skriftlig tillåtelse av kompositören. Vidare utlovas att dessa barn kommer att bortföras och möjligtvis destrueras. Jag är inte säker på om det hade gått hem i Sverige på en i övrigt seriös konsert med 1900-talskörmusik. Vad tror ni?

Jag tycker i vilket fall att det är intressant att läsa jämförelser av våra respektive kulturer och inser själv hur svensk jag är när det gäller många saker. Fast GP:s "rapporterande" om "supandet" på Chalmers blev ju något löjligt när en bor i ett land där det normala är att alla arbetsplatser har en ölkyl och där det dricks öl tillsammans varje fredag.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du hade gillat att läsa etnologi! :)
    Ibland undrar jag om de här skillnaderna uppstår för att vi vill att det ska finnas skillnader. Men jag håller med om att det finns ett visst motstånd till viss sorts humor i Sverige. Att vara för sarkastisk till exempel går visst inte hem.
    Sen kan man ju börja fundera på varför danskarna för tillfället gör så grymt mycket bättre dramaserier än svenskarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns allt för många spännande ämnen! Men boktips för noviser mottages gärna.

      Jag tänker ibland att jag inte har träffat så många danskar att jag kan göra en analys. Jag tror att det finns en skillnad för att normerna utvecklas olika i grupper som åtskilda. Men självklart finns det många likheter också, kanske bara inte riktigt så många som jag tänkt mig från början. Och nu tycker ju vi svenskar att vi har de bästa normera, och danskarna lika så om sina.

      Radera