4 maj 2013

En jävel på Matlab

De senaste ungefär två arbetsdagarna har jag ägnat åt att effektivisera ett skript i Matlab. Vi fick ett skript som fungerar men är oerhört långsamt. Det beror till stor del på en dubbel for-loop. Så den har jag tagit bort och istället har jag all data i en kub. Jag är väldigt nöjd med min insats och skripet går mycket fortare nu. Se här:


Den här grafen visar hur lång tid det tar att finna lösningen för olika storlek på problemet och varje linje representerar en version av programmet. Så redan igår hade vi fått ner det från den översta (Original) till den grön/röda (Matrix pre-allocation/V2). Men idag lyckats jag skriva om programmet och fick först igenom V3 och sedan även V5. Troligen kommer skillnaden i tid bli ännu större om problemet blir större.

Så nu har Johan och jag fått middag, laxpasta (enkelt och gott, skippa gremolatan om du är lat) och ett glas vin. Det ska ju ändå vara vin i, vad ska vi annars göra med resten?!

Dessutom fick jag följande kommentar av kollegan:
"You are a Matlab god!" 

1 kommentar:

  1. Vilken imponerande tidsskillnad! Jag kan förstå din kollegas åsikt.

    SvaraRadera