19 februari 2013

Förläsning kräver föreläsare!

...inte en tomte som står och mumlar osammanhängande.

Idag har jag tagit beslutet att inte gå på föreläsning med Den Tråkiga Föreläsaren utan istället satt mig för att läsa kursmaterialet själv. Jag tror det är bättre, det är ändå inga övningar i kursen utan bara ett större projekt i slutet så det finns ingen möjlighet och känna efter hur en ligger till.

Kurslitteraturen består av tre kapitel skannade ur en bok från 1990 samt ett gäng av föreläsarens egna artiklar. Jag läser just nu ur boken från -90 och den försöker verkligen berätta om vad som ligger i det här fältets framkant. Risken finns ju att det har hänt något på 23 år.

Varför får inte föreläsare någon hjälp och utbildning i att undervisa? Vissa klarar det hur bra som helst, medan andra behöver få veta hur man väljer kurslitteratur, kanske tala med en röstcoach för att höras i klassrummet med ca 30 studenter, tips om hur man lägger upp kurser och föreläsningar. Någon kanske kan komma till deras föreläsning och lyssna och sedan ge feedback, diskutera om hur hen kan utvecklas som föreläsare. Jag vet att de är anställda som forskare men i det ingår också undervisning och jag vet av egen erfarenhet att föreläsare påverkar ens intresse för ämnet oerhört. Så om inte annat för att säkra tillväxten inom ert eget fält – hjälp forskaren att även bli föreläsare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar