10 februari 2013

Tummen upp för Danmark!

Så, idag ska vi prata om vad jag gillar med Danmark. Senare kommer ett inlägg om vad jag inte gillar med Danmark, så det kan nog vara bra – allt är faktiskt inte dåligt. Det ska dock påpekas att det är min personliga åsikt ur mitt svenska perspektiv.

Sjukvården – kompetent och lättillgänglig. Inga patientavgifter, kortare köer och onlinebokning bidrar också till att dra upp betyget.

Ölsortimentet – Det finns många bra bryggerier och då tänker jag inte på Carlsberg utan främst på de lite mindre som man kan hitta både på pubar och i butiker.

Cykelvägarna – Det kanske främst gäller för Köpenhamn, men det är platt och finns ofta bra, breda cykelvägar. Och bilisterna är vana vid cyklister – helt klart värt att ta i beaktning. Dessutom är tokmycket skatt på att ha bil. Fast det kanske vore bättre att straffa folk för att använda den och inte bara ha den?

Metron. Den är förarlös och går frekvent dygnet runt, utan egentligen ökade kostnader. Dessutom har den automatiska dörrar på många stationer så att man inte kommer åt att hoppa ner på spåret. Det pratas om att installera dessa på alla stationer.

Danskundervisningen för invandrare – det är nog det enda bra man kan säga om Danmarks invandringspolitik men den är effektiv och de har speciella kurser för skandinaver.

Ingen karensdag och full lön – ja, när man blir sjuk och har ett jobb. Man behöver inte vara sjuk på jobbet vilket jag tror gynnar både arbetskamraternas hälsa och ens egen. Jag vill inte att man ska behöva misstro sina medarbetare.

Missbrukarvården har jag fått intrycket av ska vara bättre i Danmark än i Sverige. De har både sprutbyten och fixrum vilket ger en trygg miljö och en kontaktyta för icke-narkotikarelaterade aktiviteter. Utan att vara expert har jag fått intrycket av att många behöver en hyggligt liv för att kunna sluta knarka och det verkar de ta mer hänsyn till i Danmark.

Leverpastej – grovhackad och med bacon, så mycket bättre än den trista från Pastejköket.

Så, styrk er med detta, för i morgon blir det mer negativa tongångar här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar