14 februari 2013

Jobb? Vad har du för byxstorlek?

Jag söker just nu sommarjobb för fullt och en del företag vill bara att man laddar upp eller mailar en .pdf med CV och personligt brev. Det är enkelt och passa mig prefekt.

En del andra företag vill gärna ha en att fylla i formulär för att de ska kunna söka enklare. Visst, till en viss gräns kanske det också kan fungera.

Men när formulären kräver att en fyller i om man har truckkörkort och en vilken sort (oavsett om en svarat ja eller nej på den första frågan), då är det bara dumt. Felmeddelande att postnumret har fel format, fast jag har angett att jag inte bor i Sverige och krav på att ange klädstorlek. En helt horribel word-mall som ska användas (tur att man kunde ladda upp ett vanligt CV också!) är inte heller uppskattat här. Gymnasietbetyg ska laddas upp, trots att jag är mer än halvvägs genom en civilingenjörsutbildning, kan det verkligen vara relevant?

Jag blir irriterad och känner att de naggar lite i kanten på min integritet. Jag anstränger mig att skriva ett lättläst och överskådligt CV med tillhörande personligt brev. Jag lägger ner tid på att formulera mig så att de får en bra bild av mig. De kanske borde tänka på vilken bild de förmedlar av sig. Fast detta kanske är arbetsgivarnas marknad?

1 kommentar:

  1. Denna frustration du här skriver om delar du med många andra. Bra att skapa debatt om det!
    MammaAnna

    SvaraRadera