22 februari 2013

Självklart ska de få lära sig matematik!

I dagarna har det åter igen varit debatt om mängden matematik i skolan. Hur mycket behövs? Vad är rimligt? Vad ska vara obligatoriskt och vad är för de extra intresserade? Matematik är så klart jätteviktigt för mig eftersom jag bygger hela min karriär på att kunna det men jag kan se anledningar till att kunna matte för andra också.

I min verklighet är det väldigt bra att ha mycket kunskap, gärna inom många olika områden. Det hjälper en att förstå situationer och andra människor. Det hjälper en också att komma på smarta lösningar på olika problem en har. (Säg till om ni inte förstår hur jag kan tänka så här, så ska jag förtydliga och exemplifiera.) Jag behöver kunna språk, historia, samhällsvetenskap, biologi också. Men vi har idag tillräckliga resurser för att det ena inte ska behöva utesluta det andra.

Så matematiken. Jag fattar att det är skitjobbigt för många men om en inte lär sig matematik så tror jag att en hamnar i fler, ännu jobbigare situationer framöver. Jag tänker ibland på matematik som att gå på gymmet. Jag går inte dit för att lära mig att lyfta en stång, utan för att bli stark. På samma sätt räknar jag matematik, inte för att få veta svaret, utan för att träna upp min hjärna.

Men även mer konkreta matematikkunskaper är nödvändiga. Ja, kanske inte fourieranalys, det klara sig nog de flesta utan (fast det är grymt kul, så om du tycker att mina andra argument är dåliga kan du plugga matte bara för att komma fram till det stadiet där du kan ta till dig fourieranalysen). Jag kan däremot ge exempel på några andra grejer som jag tror kan vara bra att veta.

Förutom den grundläggande räkneläran, aritmetiken, med de fyra räknesätten så tror jag att en behöver procenträkning. Det är bra att förstå det här med att procent är andelar (nej, det är inte mindre fett i den stora burken crème fraîche än i den lilla, trots att de båda innehåller 38%) och om en ska börja ta lån behöver en kunna räkna på avbetalningar och räntor. Vill man optimera sitt val av elleverantör kommer det nog vara en hel del siffor och procentsatser där.

Nästa grej jag tänker på är statistik. Alla behöver inte kunna ställa upp en statistisk modell och räkna på felmarginaler, men det är bra om alla har en grundläggande förståelse för hur det fungerar och vad olika begrepp innebär. Varför? Så att du inte blir lurad. Idag presenteras mycket fakta i form av statistiska modeller, både vid försäljning och argumentation inom politik. Allt för ofta presenteras resultaten felaktigt eller på ett sätt som är avsett att vilseleda. Har du koll på det här är det svårare att lura dig.

Andra vardagssituationer där matematik kan vara användbart är exempelvis när du ska räkna om ett kakarecept för att passa en större form. Eller så är du ute och åker bil och ska välja en kort väg med lägre hastighet eller en lång med högre hastighet. Vilken går snabbast? Du och polarna ska ha fest och har gjort olika utlägg, vem ska ge vem hur mycket när ni sen ska dela lika på kostnaderna? Beräkna hur mycket färg som går åt när du vill måla om.

Jag tror det finns många fler exempel som människor från andra sammanhang än min och med andra erfarenheter än mina kan bidra med men nu fattar ni nog. Det är helt enkelt rätt bra att kunna matematik. Och ju bättre den sitter desto mindre ansträngning krävs när den behöver användas. För mig är det självklart att vi ska ha en gedigen matematik utbildning inom den obligatoriska skolan. Matematik är ett verktyg som vi behöver behärska för att kunna stå på oss ute i verkligheten. Jag vill inte att vi tar ifrån någon det verktyget bara för att de inte inser dess värde innan de ens har hunnit bli vuxna.

1 kommentar:

  1. Ojojoj så många ord. Så blir det lätt när man är extra intresserad av något.
    Stryk hälften av orden lägg till rubriker.
    Hur fixar man in- och utlärning till 3-93 åringar i matematik? Gärna lite länkar också.
    Varför inte en bild på en tallinje (som i Sifferdjävulen?
    MatteMamma

    SvaraRadera