4 februari 2013

Tillbaka i plugget

Så var jag tillbaka på DTU igen och jag kan får lite mer studierelaterade saker att skriva om. Idag har jag haft två nya kurser – Robust och feltolerant reglerteknik och Kryptologi 1. Kryptologikursen hoppas jag tar fart för idag var det löjligt enkelt. Det mest extrema var nog när föreläsaren förklarade implikationspilar "för jag vet att ni kommer från många olika bakgrunder". Jag tycker nog att man kan förvänta sig att alla som läser på en teknisk högskola över första året kan det. Eller är det jag som är orimlig?

Reglerteknikkursen verkar bra så vitt jag kan bedöma efter en föreläsning och boken, som är från Springer och alltså är dyr, kan laddas ner gratis som .pdf från biblioteket. Det är mycket ekonomiskt eftersom den här boken bara används i första halvan av kursen och i andra halvan använder vi en annan bok, som också är från Springer och alltså jättedyr. Och så får man skriva ut gratis. Dessutom bjuder institutionen på kaffe till sina studenter! Riktigt kaffe också, inte sånt där läskigt från automat.

Nya möbler har det kommit också (se bilden här under). Det här står i utrymmena utanför några av föreläsningssalarna vilka också får tjäna som studieområde/uppehållsrum. Att de här så här pass avskärmade är bra eftersom de i princip står i en jättebred korridor. Mycket spring med andra ord. Bra för möten och mindre skrymmande plugg.


Andra nyheter på DTU är att den nya byggnaden är klar. Jag måste säga att jag verkligen gillar den. Den är ljus och fräsch, vilket man inte kan säga om de flesta andra lokaler på skolan. Någon påpekade att den passar in rätt dåligt bland de andra byggnaderna, men det är ju dumt att göra fler fula byggnader med små fönster bara för att man har gjort det misstaget en gång. Dessutom är det skönt att slippa ta en omväg för att hela området är en byggarbetsplats.


Och kolla! Dom har träd inomhus! Riktiga träd! Det enda som saknas är en kafeteria.

Det känns på det hela taget bra att vara tillbaka i plugget. Fast nu är jag supertrött. Skönt att det är Johans tur att laga middag.

1 kommentar:

  1. Det ser verkligen ljust och inbjudande ut! Lycka till med de nya spännande kurserna.
    Kramar från Solan och Håkan

    SvaraRadera