1 mars 2013

Blötdjur till middag

Som uppvuxen med hjärtat på västkusten är musslor något jag älskar. Det är hälsosamt och miljövänligt (så länge de är repodlade och inte bottenskrapade) och jättegott! Och okrångligt att laga. Det svåra är att få dem tillräckligt kokta för att ta bort risken för matförgiftning men inte så länge att all smak försvinner. Det finns flera olika knep men 5-6 min brukar vara lagom. Googla bara 'musslor recept' eller 'musslor tillagning' så får ni veta allt ni behöver.


Som kokvätska används förslagsvis vatten, eller vin. Det behövs inte så mycket utan musslorna ångkokas. Och eftersom det är riktig smalmat föreslår jag att ni serverar någon typ av vitt bröd (t.ex. baguett) som ugnsbakat med mycket smör och vitlök till.

Känner du dig osäker på det här med musslor kan du göra en mindre portion per person som förrätt. Är du bra på det här med grill (som att du har en) så är de supergoda att grilla också. Men det kanske får vänta tills det blivit lite varmare? Nästa gång hoppas jag att jag har ork att prova det här receptet med veteöl från Gittos mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar