13 mars 2013

Chalmers är bäst!

Igår var det en mässa om utbytesstudier på DTU och jag var där som representant för Chalmers och vad rubriken säger vad ungefär vad jag försökte säga om än något inlindat.

Jag hade givetvis ingen chans mot dem som var helt inställda på att åka långt eller till värme, men jag talade ändå med flera om hur bra Chalmers är och varför jag tycker det har varit roligt att åka som utbytesstudent inom Skandinavien.

Jag hoppas ändå att jag har lyckats inspirera några till att söka sig till Chalmers, eller åtminstone söka något utbyte. För jag tror det är en väldigt bra erfarenhet att komma iväg, se nya miljöer, träffa nya människor, krångla med administration på ett språk som en bara behärskar till viss del.

Jag har fått stora erfarenheter av hur det känns att känna sig riktigt korkad för att jag inte kunnat uttrycka mig ordentligt på ett språk som inte är mitt modersmål. Bra läxa. Och att en inte är otacksam när en har invandrat och klagar, ens land kanske helt enkelt inte är fantastiskt på alla sätt. Också bra läxa.

Mycket lärorikt. Jag framhävde även möjligheten att blir bättre på skandinaviska. Jag förstod ju inte ett ord danska när jag kom hit men nu kunde jag berätta om Chalmers och konversera så att danskarna förstod vad jag sa.

Riktigt smart så placerade arrangörerna ut mat, snacks och kakor på våra bord så för att ta mat var studenterna tvungna att komma nära och vi kunde prata med dem. Kakan här nedanför var godaste cheesecaken med jordgubbssylt på. Supersmaskigt.

Här till höger ser ni planschen som satt i mitt bås. När jag satte upp den tänkte jag "Wow, det där ser trevligt ut, där vill jag bo!". Sen tittade jag lite noggrannare och insåg att det var för att nästan alla bilderna var tagna dagar med strålande solsken och ingen när det regnar. Då är det lätt att älska Göteborg.

Förutom att prata med en massa danska studenter så pratade jag en del med de andra representanterna på mässan, och fick några nya vänner. Efter mässan hängde vi, pratade och drack öl. Framför kom jag bra överens med en brasiliansk student och i morgon ska vi ses och äta lunch ihop. På det hela taget en trevlig (om än utmattande) dag och helt klart värt att missa några föreläsningar för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar