11 mars 2013

Inlämningsuppgifter

Vissa examinationer hittar på inlämningsuppgifter som handlar om något. GPS-data-programmet vi ska bygga i Matlab-kursen är ett sådan exempel, lika så autopiloten till fartyget från förra terminen. Då kan en i alla fall låtsas att det är på riktigt och vad en gör spelar någon roll för någon mer än en själv.

Vissa andra examinationer tar bara en bunt godtyckliga problem och säger: gör så här, ta reda på det här, beräkna det här, vilket är ungefär tusen gånger tråkigare. I begränsad optimering är inlämningsuppgifterna sådana. Jag satt med dem i eftermiddags. Det blev inte bättre för att inget av de orden vi ville slå på fanns i bokens register. Hade det här inte varit en energidag utan en tröttdag hade jag nog inte orkat hela.

Men, hej, nu är dagen slut och jag får snart gå och lägga mig igen. Och i morgon, då blir det inga föreläsningar, utan jag ska representera Chalmers på en mässa om utbytesstudier. Så om det kommer ovanligt många danskar till Chalmers nästa år så vet ni vem som har gjort ett bra jobb! Det blir fest efteråt, men förhoppningsvis orkar jag komma med en rapport hit också. Jag tror det kommer bli kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar