6 mars 2013

Energidagar, trötthet och sömnbehov

Vissa dagar är jag full av energi och får massor av saker gjorda – kurslitteratur läst, köket blir skinande och hälsosam mat lagad och äten. Allt känns fantastiskt. Jag önskar att alla dagar var sådana, men idag är inte en sådan dag.

För nästan lika många sådana energi-dagar har jag riktiga trött-dagar. Jag kan efter en rejäl natts god sömn ändå inte riktigt få min hjärna att samarbeta och några timmars sömn på dagen är inget problem innan det blir tidig sänggång igen. Mellan sömnen orkas saker som slösurf och kanske en kort promenad om vädret är fint. Träningen är oftast inget problem, det är hjärnan som behöver vila. Vila från skolarbete och alla andra tankar, och ibland är det mer livet och mindre skola som kräver bearbetning.

Jag har förstått att jag har ett rätt stort sömnbehov med mina 8-9 timmar i botten och sedan plus sådana här dagar. I övrigt vet jag inte om det är något som andra drabbas av. De flesta som talar om sin sömn talar om hur lite de sover. Jag planerar mitt liv så att jag kan sova ordentligt – annars fungerar jag inte optimalt. Och jag har oftast kravet på mig, och framför allt på min hjärna, att fungera så bra som möjligt. Det kanske är därför den behöver vila så mycket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar