8 mars 2013

För kvinnors hälsa!

Idag har jag varit i Malmö och demonstrerat med RFSU för att:

  1. Regeringen avsätter minst 10 procent av biståndet till sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter. 
  2. Sverige pressar EU att öka takten så att milleniemål fem uppnås till 2015. 
  3. Biståndsministern kräver att sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter finns med i de nya utvecklingsmålen efter 2015.
I och med förlossningssituationen i Stockholm har trygghet i samband med förlossning blivit en fråga snarare än en självklarhet även här i Sverige, och det finns fortfarande många länder där det finns mycket som behöver göras. Mycket beror på strukturer där de som bestämmer inte är de som drabbas, och de som drabbas värst är så klart kvinnorna.

Det var en massa läskiga föräldrar där (så klart, det var ju en barnvagnsmarsch) men schysta Hannah lät mig gå med henne, utan barnvagn, så att jag inte behövde gå ensam. En barnmorska höll ett informativt tal om varför det här är så sjukt viktigt – söder om Sahara dör 1 av 20 kvinnor på grund av graviditet eller förlossning. Inte för att det inte finns kunskap, utan för att det inte tillförs resurser. Inte okej.

I kväll ska jag och Johan ut och äta med ett gäng från facebook-gruppen 'Svenskar i Köpenhamn'. Det var min nyanlända svenska körkompis som tipsade mig. Det här är det första arret vi är med. Vi hoppas att de är trevliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar